Book a meeting
Webnodes bytter navn til Relatude  Les mer her

Oxx lanserer nytt nettsted for Honningcentralen, basert på Webnodes CMS

Publisert: 11/14/2013

rich snippetI tillegg til en fullstendig redesign, gir det nye nettstedet økt effektivitet og bedre vilkår for de mange birøktere som leverer sin honning til sentralen. Sist men ikke minst innebærer prosjektet en ny og unike metode for bedre synlighet og markedsføring av honningprodukter ved bruk av Semantiske Tagger - Microdata.


Integrasjon mot VISMA 

Honningcentralen benytter Visma som ERP system for alle sine medlemmer. Den nye nettløsningen er nå fullt ut integrert med Visma, slik at blant annet alle birøktere kan logge seg på «min side», og få full informasjon om priser, volum, leveringer etc. i forhold til sin egen produksjon og innlevering av honning til sentralen. 

Publisering av oppskrifter med «Semantiske Tagger»

Honningcentralens formål er innovasjon, utvikling og markedsføring av honningprodukter. Dette kan måles i et bredere utvalg av honningprodukter i butikkhyllene. Derfor har nettstedet også lansert et eget område for publikum med div. nyttige matoppskrifter med honning som en viktig ingrediens. Det unike med måten nettstedet publiserer disse oppskriftene på, er ved hjelp av den innebyggede schema.org støtten som ligger i Webnodes CMS.

Alle oppskrifter som publiseres via Webnodes grensesnittet blir automatisk tagget mot schema.org vokabularet. På denne måten vil Honningcentralens oppskrifter etter hvert kunnes vises i søkemotorer tilknyttet Schema.org (i blant annet Google) med eget ikonbilde av oppskriften og div. detaljer om koketid og ingredienser i ingressen under søkeresultatet. Dette gir også økt synlighet og økt trafikk til nettstedet. Dette defineres som semantisk SEO eller semantiske tagger (Microdata).

Her er noen «rich snippet» visninger fra Google som eksempel på at det virker; 

«Det blir spennende å følge utvikling til oppskriftene på Honning.no og i hvilken grad Google klarer å forstå semantikken i de strukturerte dataene som eksponeres i bilder, koketid, kalorier etc. Page ranken til nettstedet er i utgangspunktet lav, så det blir interessant å måle om dette kan bidra til økt synlighet og mer trafikk fra søkemotorer fremover», sier systemutvikler og schema.org ekspert, Anders Vedal Pettersen i Oxx.

Faseterte søk, navigering og filtreringer

Oppskrifter kan filtreres på type matrett, sesong og hovedingrediens. Når den besøkende er inne på en oppskrift vil nettstedet automatisk anbefale andre relateret oppskrifter samt nyttige tips. Dette er løst gjennom støtte for ekte og toveis relasjoner mellom de ulike oppskriftene og annet innhold i selve datamodellen i løsningen. Således trenger ikke redaktøren å tenke på hvor en spesifikk oppskrift skal lagres i menyen, men bare hvilke andre oppskrifter og type oppskrift den er relatert til, så vil Webnodes plassere oppskriften i et nettverk av øvrige oppskrifter som er relatert til hverandre. Dette gir en intuitiv og mer naturlig navigering for sluttbrukeren. 


Om Honingcentralen.

Honningcentralen SA ble stiftet i 1927 og er et Samvirkeforetak som skal markedsføre, promotere og omsette honningen som deres medlemmer produserer. Medlemmene er ulike lokale er birøktere i Norge. I tillegg forsyner Honningcentralen de mer enn 50 000 lokale birøktere rundt omkring i landet med alt de trenger av utstyr til birøkten. www.honning.no 


Om Oxx AS

OXX et konsulentselskap som leverer rådgivning, design og utvikling av internettapplikasjoner. Selskapet har over 40 ansatte fordelt på kontorer i Oslo og Tønsberg. Oxx leverer alt fra enkle nettløsninger til fullintegrerte forretningsløsninger som risikostyringssystemer og nettbutikker. Oxx gjennomfører prosjekter med et variert utvalg av ulike tjenester inne strategi, synlighet, konseptutforming, design, utvikling og drift. 



Om denne bloggen

Dette er en blogg om Webnodes og vårt økosystem. Vi skriver også litt om bransjen, våre aktiviteter og nylanseringer.

Kategorier

Arkiv