Book a meeting

E-handel

E-handel er det raskest voksende produktet i Webnodes porteføljen. Det anvendes til både små- og større nettbutikker med over 100 MNOK i omsetning. Produktet passer til førstegangs nett-butikker, men også for de som ønsker en mer moderne løsning for å øke eksiterende salg og/eller effektivisere bedriftens arbeidsflyt. Løsningen har innebyggede funksjoner rundt e-markedsføring og kampanjer. Løsningen er plugin basert og enkel og integrerer med andre IT systemer.

e-handel

Betalingsløsninger

Betalingsløsninger er som mye annet i E-handelsløsningen, leverandørbasert (provider basert). Tjenester som Invoice, DIBS, Payex, Netaxept og Klarna er betalingsmetoder som er innebygget i Webnodes. Flere kan støttes ved behov. Kunden må selv tegne avtale med foretrukket betalingsleverandør og innløser. Avtale med innløser kan ta noen uker, så dette bør igangsettes i begynnelsen av implementeringsfasen. Enkle betalingsløsninger for kundene i nettbutikken, er viktig for flest mulig gjennomførte transaksjoner og færrest mulig kanselleringer.

moms, skatter og avgifter

Som standard har Webnodes innbygget en såkalt «FlatTaxRateProvider», dvs. at f.eks. moms er basert på en gitt prosent f.eks. 25% av totalverdien for momspliktige produkter og tjenester i Norge. Samtidig har vi tatt høyde for at moms, skatter og avgifter varier fra land til land og fra produkt til produkt. Det er mulig å bygge inn ulike beregninger for kalkulering av moms og avgifter, som tilpasses slike senarioer. Systemet er leverandør basert (provider basert), som muliggjør enkle oppsett av dette.

Varianter

Varianter er ulike versjoner eller egenskaper av produkter eller en produktgruppe. Varianter av et produkt er forskjellige felter som kan variere, som for eksempel farge, størrelse, alder, modell osv. Alle produkter i Webnodes har en hovedvariant, som så igjen kan ha flere andre undervarianter. Det fine med å benytte seg av varianter er at det blir lettere for kunden og kunne filtrerer på valgte produkter. Samtidig er det enklere for redaktøren å endre på noen egenskaper til en produkttype, enn å måtte endre hele produktgruppen hver gang nye priser, farger, størrelser eller modeller dukker opp.

Fasettert søk

Fasettert søker en metode for å navigere nettsider der informasjonen kan filtreres etter flere kriterier samtidig, og hvor opptellingen av antall produkter begrenses til de som matcher alle filterkriteriene. I Webnodes kan en nettkunde først gjøre et fritekstsøk, og deretter kan trefflisten snevres ytterligere inn ved å velge kategorier ("fasetter") for å begrense utvalget. Et utvalg kan for eksempel snevres inn ved å definere en priskategori og en farge på et gitt produkt i nettbutikken. Da blir det enklere og raskere for kunden å finne frem til ønsket produkt uten at siden må lastes på nytt hver gang.

Fleksibelt rabatt system

Webnodes har ferdig innebygget støtte for de aller fleste og mest brukte rabatt-typene. For eksempel:

  • Antall ganger en rabatt kan brukes
  • Hvem rabatten gjelder for (gruppe av kunder, eller alle)
  • I hvilken periode rabatten skal gjelde (kampanjer)
  • Rabatter for kunder som oppgir en unik kupongkode
  • Volumrabatter dersom en kunde kjøper over en viss sum
  • Kombinasjon av flere ulike rabatter, eller ikke.
  • Hvilke produkter de eventuelle rabatter skal kunne gjelde for

Fraktmetoder

Webnodes har to innebygde fraktmetoder. Disse er; pris pr enhet (med min og maks frakt) og en prosent av et totalbeløp. I tillegg er det enkelt å opprette nye skreddersydde fraktutregninger, avhengig av hvilken fraktmetode kunden ønsker å benytte.

Det er også mulig å lage egne fraktberegninger som hentes fra spesifikke frakt- og logistikk selskaper som for eksempel Bring. Da vil denne fraktleverandørens egne fraktberegninger integreres i Webnodes for å kunne regne nøyaktig ut hva frakten vil koste. Slike spesifikke fraktløsninger krever ofte at vekt og/eller volum er målbart og/eller registrerte egenskaper per produkt.

Lagerstatus

Webnodes baserer seg som oftest på data om lagerstatus fra kundens eget lagersystem. Som standard har Webnodes en tellerfunksjon som endrer status på hvert produkt når ordre kommer inn, eller kanselleres. Som regel er kunden sitt ERP-/lager system «master» for alle logistikkdata. Webnodes settes opp med en inventarteller som kommuniserer med dette systemet. Noe som ofte må vurderes er om lagerstatus skal reflekteres i real-time (nåtid), eller om det er tilstrekkelig at denne statusen oppdateres en til to ganger i døgnet.

Et viktig element er hva Webnodes evt. skal foreslå av alternative produkter, når kunden prøver å kjøpe et produkt som ikke er på lager. Om leveringstiden er kort kan det være tilstrekkelig å opplyse om lengre leveringstid, er den lang bør du anbefale andre produkter. Mer om dette under avsnittet; anbefalingsmotor - recommendations.

Anbefalingsmotor - Recommendations

Eksempler fra blant annet Amazon viser at anbefalinger øker salg både per ordre, og gjennom flere ordre per kunde. Derfor har Webnodes utviklet to typer anbefalingsmotorer. En enkel versjon som gir anbefalinger som f.eks. «kunder som kjøpte denne kjøpte også disse...», eller om noe ikke finnes på lager anbefaler systemet automatisk alternative produkter i samme kategori.

Den mer avanserte versjonen baserer seg på en mer komplisert teknologi, som heter Graph store. Dette er anbefalinger som baseres seg på kundeprofiler som bygger seg opp over tid. Slik at når en kunde handler i nettbutikken vil anbefalingsmotoren kunne foreslå tilleggsprodukter basert på hva andre kunder med tilsvarende handleprofil har kjøpt kombinert med anbefaling av relaterte produkter.

Integrasjoner

I Webnodes har vi utviklet en rekke plugins og støtte for både betalings- og ERP systemer. Dette til tross, kommer man ofte ikke utenom at systemer må integreres med hverandre. Forretningsmodeller er sjelden helt like, og tilpasninger til hvert enkelt prosjekt blir ofte en realitet. Integrasjoner er komplekse oppgaver og noe som trenger nøye oppfølging i større e-handelsløsninger. I Webnodes har vi et eget område som styrer integrasjoner.

Uansett type integrasjon, er det et par prinsipielle ting som kunden kan tenke igjennom før integrasjon settes opp. Dette er blant annet om data skal synkroniseres mellom systemene i nåtid/real-time, eller om det kan det overføres i bolker f.eks. en til to ganger i døgnet. Trenger integrasjonene å være toveis (alle endringer oppdateres i alle systemer) eller bare enveis (endringer oppdateres bare i "master", men ikke omvendt). Det er viktig å tenke igjennom hvilke system som skal være "master" for ulike data, og hvilke data som skal ligge hvor? Et godt tips er å beholde data der de blir laget, og ikke flytte for mye rundt på data, da oppstår det fort feilkilder som duplikater osv.

SEO og semantiske tagger

Search Engine Optimization (SEO) er et viktig område for å øke salg på nett. I Webnodes har vi fordelt dette i tradisjonell SEO og Semantiske Tagger (Semantisk SEO). I Webnodes støtter vi alle de tradisjonelle måtene å tenke SEO på som f.eks. nøkkelord, metadata, beskrivende lenker, relaterte lenker osv.

I tillegg har vi utviklet støtte for semantiske tagger (Microdata). Semantiske tagger kan legges inn manuelt i HTML malene, eller du kan benytte Webnodes sin innebyggede og dynamiske støtte for generering av Microdata. Semantiske tagger er maskinlesbare formater i malene dine som hjelper søkemotorer å forstå innholdet ditt slik som vi mennesker forstår det. Jo mer maskinlesbar informasjon din nettbutikk eksponerer til f.eks. Google, jo mer kan Google vise om dine produkter i søkeresultat. Dette kalles rich snippets, og kan f.eks. være; produktbilde, produktnavn, priser, størrelse, lagerstatus, etc. Kunden foretar ofte et valg allerede på Google sin resultatliste for et konkret søk, så slaget om nye kunder må først vinnes på Google, og så på ditt eget nettsted. Mer om dette her;

OData

I Webnodes har vi utviklet støtte for en standard som heter OData. Det geniale med OData er at den støttes av en rekke ulike programvarer blant annet MS Excel. Det vil si at du kan laste alle dine produktdata fra din nettbutikk inn i Excel. Du kan kombinere produktdata med ordredata, trafikkdata, betalinger etc. Kort fortalt er alle data fra din nettbutikk som ansatte trenger til f.eks. rapportering tilgjengelig i Excel vha. et par tastetrykk.

Når du har lastet utvalgte data inn i Excel kan du enkelt lage fine grafer, visuelle effekter og benytte deg av all funksjonalitet som Excel kan tilby. Har du først laget en rapport i Excel, så er denne rapporten tilgjengelig i nåtid (realtime). Excel kontakter da din nettbutikk og oppdaterer Excel arket med sanntidsdata.

OData kan også brukes til å eksponere og dele data fra din nettbutikk til digital markedsføring slik som kampanjer, og til mobile apper osv. Du kan også eksponere utvalgte produkter i andres nettbutikker, eller innfor en butikkjede. OData er støttet av blant annet Microsoft, SAP og IBM og er i fred med å bli en OASIS standard.

Analyse, Segmentering og personalisering

Et viktig mål for de fleste nettbutikker er å øke omsetning per kunde, samt å få flere ny kunder. Her kommer analyse, segmentering og personalisering inn. For å kunne optimalisere en nettbutikk, trenger man data om hva som skjer på nettsidene. 

Webnodes har full støtte for segmentering av besøkende. Segmentering er prosessen som omhandler å fordele besøkende i predefinerte grupper. Et segment kan bestå av en kundegruppe der kundene har omtrent de samme behovene. Segmenteringen gjøres i et brukervennlig grensesnitt i Webnodes. Når besøkende til din nettbutikk blir segmenterte, kan produktvisningen personaliseres for brukerne.

I analyse delen av Webnodes får man innblikk i alt som skjer på sidene, basert på hvilke actions de forskjellige brukerne utfører i nettbutikken.

I tillegg er Webnodes ferdig integrert med Google Analytics. Alt vi kaller actions i Webnodes logges automatisk som events i Google Analytics. Webtrends eller andre lignende løsninger kan også enkelt integreres.